Home » Blog o focení » Jak fotografovat na dovolené u moře

Jak fotografovat na dovolené u moře

Jak fotit na dovolené u moře

Dovolená u moře je nejen skvělý relax ale i příležitost si pořádně zafotit a dovézt si domů krásné fotky. Vlastně už jen to, že jste v jiném prostředí vás inspiruje. Člověk si najednou všímá úplně jiných věcí a to i takových, které jsou třeba pro místní naprosto nezajímavé. Je to podobné jako když žijete od malička třeba v Praze a jediné co vás napadne, když procházíte přes Staromák je to, jak se co nejrychleji dostat pryč z davu turistů. Zato turisté jsou nadšení, jak je to tam krásné a fotí o sto šest 🙂

Proto ten zvídavý pocit z nového využijte i pro focení. V tomto článku nezacházím příliš do hloubky. Jde o takový přehled toho jak a co fotit na dovolené u moře, na co si dát pozor a na co se zaměřit. Pokud vás některé z témat níže více zajímá, stačí si najít podrobnější tipy na internetu. Většina tipů i fotek je z Chorvatska nebo z Řecka.

Prakticky všechny fotografie si můžete zdarma stáhnout na mém webu Libreshot.com.

Jak fotit u moře

Přímořské podnebí, vysoká vlhkost vzduchu, slaná voda, velké množství světla. To vše má na fotografickou přípravu i samotné focení velký vliv. Podíváme se na několik nejdůležitějších věcí, na které byste při focení u moře neměli zapomínat.

Udělejte si na focení čas

Vyhraďte si na focení čas. Na první pohled se může zdát, že focení lze skvěle skloubit s rodinnou dovolenou. Přece máte spoustu času a není problém si vyfotit co potřebujete. Pokud vám ale nestačí klasické fotky z dovolené, jako má skoro každý, je realita ale úplně jiná. Těžko asi budete po rodině chtít, aby s vámi běhali po kopcích okolo pláže, nebo aby se při procházce museli každou chvíli na půl hodiny zastavit a čekat, až si vyfotíte vlny šplouchající o skály. Nebude to příjemné vám ani ostatním.

Proto doporučuji se předem domluvit a vyhradit si určitý čas jen na focení. Snažím se to tak dělat a mám s tím ty nejlepší zkušenosti. Třeba na týdenní dovolené na horách jsem si domluvil dvě odpoledne, kdy jsem vzal foťák a stativ a měl dlouhé hodiny klid jen a pouze na focení. Zbytek času se můžete plně věnovat své rodině a nebýt nervózní z toho, že “ani na dovolené si nemůžete chvilku zafotit”.

Ideálně vyražte fotit brzy ráno nebo později odpoledne a večer. Když budete sami, focení si mnohem více užijete (nebudete mít pocit, že někoho zdržujete) a hlavně budete mít dostatek času si s každou fotkou “pohrát” a docílit tak nejlepšího možného výsledku.

Jak chránit foťák u moře

Pobyt u moře má na naše tělo jistě blahodárné účinky. To ale rozhodně neplatí pro tělo fotoaparátu, další fototechniku a vlastně jakoukoliv nejen digitální techniku. U moře bývá vysoká vlhkost, vzduch prosycený slanou vodou, písek a horko. To je pro foťák vražedná kombinace. Podíváme se proto na to, jak svou techniku můžete u moře chránit.

  • Když zrovna nefotíte, mějte fotoaparát dobře zabalený. Dejte ho do dobře utěsněné brašny a tu celou ještě zabalte do jedné nebo dvou igelitových tašek. K foťáku se tak dostane minimum vlhkosti, vody nebo písku.
  • Když se jdete někam projít, mějte s sebou alespoň mikrotenový sáček, který ochrání techniku před kapičkami slané vody nebo před poletujícím pískem.
  • Písečným plážím se pokud možno vyhněte. Pokud už na takovou pláž třeba s dětmi musíte, foťák raději nechte v hotelu. Není nic horšího než písek poletující vzduchem. Pokud se vám dostane do foťáku, může to znamenat jeho konec. Když už foťák berete, velmi důkladně ho zabalte.
  • Zvažte koupi voděodolného obalu na váš model fotoaparátu. Ochráníte tak foťák a zároveň můžete fotit i pod vodou. Základní podvodní pouzdro se dá pořídit kolem tisícovky.
  • Pokud chcete mít úplný klid, lze si za pár tisíc koupit voděodolný kompakt, který si můžete brát na pláž a ten velký si nechat třeba na večerní procházku.

Správná expozice

Světelné podmínky u moře mohou být různé ale většinou mají jedno společné. Všude je opravdu velké množství světla. Nejen toho přímo ze slunce ale i světla odraženého od světlého písku, bílých lodí, nebo od mořské hladiny.

I když ve většině situací moderní fotoaparáty expozici odhadnou dobře, v extrémnějších podmínkách už s tím mívají problém. Je to tím, že expozimetr ve fotoaparátu měří hodnotu odraženého světla z celé plochy snímku. Pokud tedy na fotce převládají tmavé plochy, fotoaparát fotku zesvětlí a naopak. Tím často vznikají bledé a nevýrazné fotky s chybějícími detaily ve stínech nebo naopak s přepaly v nejsvětlejších částech fotky.

V praxi je to například tak, že při focení pláže zalité sluncem fotoaparát fotku podexponuje, takže bude tmavá a ve stínech budete mít málo detailů. Proto je třeba pomocí korekce expozice (+/-) fotku trochu zesvětlit. Opačný problém nastává, když většinu plochy snímku zabírá tmavé moře, tam zase automatika snímek přesvětlí, proto korekci nastavte do mínusu. Tohle pravidlo je dobré si zapamatovat, protože na přímém slunci toho na displeji moc neuvidíte a tak si příliš tmavých/světlých fotek všimnete až u počítače, což už je většinou pozdě.

Fotografické filtry vhodné pro focení u moře

Pokud jste filtry zatím nepoužívali, dovolená u moře je to pravé místo, kde je můžete vyzkoušet. Z mé zkušenosti vychází jako nejužitečnější u moře ND filtr a plarizační filtr.

Polarizační filtr

  • Odfiltruje odlesky od nekovových předmětů, třeba i od hladiny moře.
  • Díky tomu můžete snadno fotit život pod mořskou hladinou například z mola.
  • Zvýrazňuje barvy a ztmaví modrou oblohu.
  • Efekt polarizačního filtru se nejsilněji projevuje při namíření fotoaparátu kolmo ke slunci. Pokud fotíte proti slunci nebo máte slunce za zády, efekt se téměř neprojeví.

ND filtr

  • Neutrální ND filtr výrazně (podle propustnosti světla konkrétního filtru) prodlužuje expoziční čas. Díky tomu můžete dosáhnou krásného snového efektu rozmazané vodní hladiny v kontrastu s ostrými nehybnými předměty (skály, domy apod.).
  • Kvalitní ND filtry neovlivňují barvy fotografie a nesnižují jejich kvalitu.
  • Při focení s ND filtrem je stativ prakticky nutností.

UV filtr

  • UV filtr většinou nepoužívám. Přesto se může hodit hlavně jako ochrana čočky objektivu. Na digitální fotografii má UV filtr jen minimální vliv.

Nebojte se blesku

Pokud máte externí blesk, nebojte se ho používat i během dne. Hodit se bude, když fotíte třeba portrét v protisvětle. Díky blesku bude obličej krásně projasněný a zároveň pozadí nebude přepálené.

Zkuste černobílou

Černobílá fotografie může i z jinak nevýrazné scény udělat zajímavou fotografii. Fotografii převádíme do černobílé většinou až v postprodukci. Je tu ale i jiná varianta. Většina fotoaparátů totiž umožňuje fotit černobíle i přímo. To je ale vhodné pouze v případě, že fotíte do RAWu. Pokud totiž fotíte do JPGu a později si vzpomenete, že byste vlastně chtěli tu fotku barevnou, už máte smůlu. Naopak v RAW souboru budou uložena i data o barvě.

Černobílou zvolte u takových scén/fotografií, kde to hlavní nejsou barvy ale naopak tvary, linie a kontrast.

Kdy fotit

Stejně jako u jakéhokoliv jiného exteriérového focení, i u moře je nejlepší fotit v tzv. “zlaté hodince”, což je čas přibližně hodinu po východu slunce a hodinu před západem. V tu dobu totiž slunce vytváří krásné žluté světlo a dlouhé stíny. A jak víme, světlo je pro fotografii tím vůbec nejdůležitějším. 

Přesto se ale nebojte fotit i v zdánlivě nevhodnou dobu, třeba kolem poledne. Zajímavé fotky totiž mohou vzniknout kdykoliv. Třeba různé detaily nebo portréty ale raději foťte ve stínu stromu nebo jiného objektu.

Pracujte s horizontem

Pokud k tomu nemáte zvláštní důvod, je lepší nemít horizont moře uprostřed fotografie. Obecně se doporučuje, zdůraznit to, co je zajímavější: zajímavá hladina moře a nudné nebe bez mraků = horizont bude v horní části fotky; nepříliš zajímavé moře a krásná kresba mraků na obloze = horizont bude v dolní části fotky.

Také si dejte pozor, abyste měli horizont srovnaný. Při focení se na to často zapomíná a pak to musíte opravovat v postprodukci.

Co fotit u moře

I v okoukaném Chorvatsku najdete nespočet námětů na fotografie. Navíc máte tu výhodu, že se s fotoaparátem mezi ostatními turisty ztratíte a tak se nemusíte stydět fotografovat třeba na ulici nebo na pláži.

Lidé na pláži

Na pláži nemusíte fotit jen členy své rodiny nebo kamarády. S trochou šikovnosti můžete vyfotit zajímavé fotky i úplně cizích lidí.

Na první fotce je má dcera s plaveckými brýlemi v moři. U fotek dětí doporučuji si dřepnout tak, abyste je fotili z výšky jejich očí nebo jen z malého nadhledu, jako v tomto případě. Taky pomůže když půjdete blíže a správně zaostříte na oči.

Druhá fotka dívky v černých plavkách vznikla cestou z pláže v městečku Jezera na ostrově Murter. Jde o jednoduchou momentku z pláže, která hezky doplní fotky z dovolené 🙂

Třetí fotka vznikla na písečné pláži ve vesnici Nin u Zadaru. Chtěl jsem, aby na snímku vynikly nádherné hory v pozadí (Národní park Paklenica) a tak jsem zvoli formát na výšku. Všimněte si také, že jsem děti umístil do středu fotografie, což se obecně nedoporučuje. V tomto případě mi to ale přišlo jako nejlepší řešení.

Fotografie mé dcery v moři
Fotografie mé dcery v moři. Fotoaparát: NIKON D7100, Clona: ƒ/5, Ohnisková vzdálenost: 52mm, ISO: 100, Rychlost závěrky 1/1250s.
Fotografie dětí v moři s horami v pozadí
Fotografie dětí v moři s horami v pozadí. U městečka Nin nedaleko Zadaru, 2014. Olympus XZ-2.
Fotografie ženy v plavkách v Chorvatsku
Fotografie ženy v plavkách v Chorvatsku v městečku Jezera na ostrově Murter. Nikon D7100, Clona: ƒ/11, Ohnisko: 62mm, ISO: 100, Čas 1/200s.
Muž a žena na pláži v Chorvatsku
Muž a žena “za mřížemi” na pláži. NIKON D7100, Clona ƒ/8, Ohnisková vzdálenost: 105mm, ISO: 100, Čas 1/250s.

Hrajte si s časem

Mořské vlny jsou skvělou příležitostí pro hraní si s dobou expozice. Můžete čas “zmrazit” a nebo naopak nechat vlny rozplynout a vytvořit snový efekt při dlouhé expozici. K tomu vám pomůže neutrální ND filtr, který sníží množství světla dopadajícího na senzor a tím prodlouží dobu expozice.

Obě fotografie vpravo jsem vyfotil fotoaparátem Nikon D7100 se setovým objektivem Nikkor 18-105mm.

První fotografii jsem vyfotil v Chorvatsku v roce 2017. Na objektivu jsem nastavil nejdelší možnou ohniskovou vzdálenost 105 mm v kombinaci s clonou ƒ/5.6. Díky tomu, jsem mohl použít ISO 100 a vyhnout se tak šumu. Tato kombinace umožnila použití rychlosti závěrky 1/640 s, tedy čas, který už dokáže vlny “zmrazit”. Když se ale na fotku dívám dnes, použil bych raději vyšší ISO a clonu nastavil na ƒ/11, abych dosáhl větší hloubky ostrosti. Při focení “zmražených” mořských vln se obecně doporučuje čas 1/250 s až 1/1000 a více podle toho, jak moc zblízka vlny fotíte.

Druhá fotka sice není z dovolené u moře ale přesto dobře ilustruje, jak použití delšího času závěrky zobrazí pohybující se vodu. Použil jsem expoziční čas 15 s v kombinaci s clonou ƒ/36, ohniskovou vzdáleností 105 mm a ISO 100. Samozřejmě jsem použil stativ.

Fotografie vody s krátkým expozičním časem
Fotografie vody s krátkým expozičním časem 1/640 s.
Fotografie vody s dlouhým expozičním časem
Fotografie vody s dlouhým expozičním časem 15 s.

Fotografujeme místní obyvatele i další turisty

Fotit místní i ostatní turisty na dovolené je o dost snazší než fotit lidi tam, kde bydlíte nebo obecně v Česku. Na dovolené jste prostě turista a od turistů každý očekává, že fotografují. Proto si můžete dovolit odhodit stud stranou a foti lidi třeba na ulici. Nezapomeňte ale dodržovat základní pravidla slušnosti. Co pomáhá nejvíce je úsměv. Prostě až někoho vyfotíte usmějte se na něj a kývněte hlavou na znamení díku.

A pokud přeci jen nechcete, aby vás lidé které fotografujete neviděli, stačí je prostě fotit zezadu. I tak může vzniknout zajímavý snímek. Níže jsou tři fotky z Chorvatska, které jsem vyfotil během jedné dovolené.

Na první z nich je muž, který se dívá na impozantní luxusní jachtu v městském přístavu v Trogiru. Druhá fotka je černobílá a je z téhož města. Fotil jsem starou tvrz a všiml jsem si, že turisté procházejí cestičkou mezi dvěma kalužemi přímo kolem kovového rámu. Stačilo už jen chvíli počkat a další procházející lidi vyfotit. Poslední fotka je z vesnice Jezera na Murteru, kde dva muži natírali starou dřevěnou rybářskou loď.

Muž u luxusní jachty
Muž u luxusní jachty
Opraváři lodí v Chorvatsku
Opraváři lodí
Dva turisté v Trogiru
Dva turisté v Trogiru

Fotíme lodě u moře

Focení lodí mám rád. Jsou krásné, barevné a vyrobené z kvalitních materiálů, na kterých se čas podepsal krásnými vrásky ve dřevě.  Nejraději mám různé detaily dřevěných lodí, které jsou natřené výraznými a často kontrastními barvami. Focení lodí jsem rozdělil na čtyři hlavní kategorie:

  • Lodě na moři
  • Tradiční lodě v přístavu
  • Focení částí lodí
  • Detaily na lodích
  • Luxusní lodě v marinách

Lodě na moři s lidmi i bez

Když chcete vyfotit například rybáře v přístavu, musíte si buďto hodně přivstat a nebo počkat až do odpoledne kdy se budou vracet. Druhá varianta je o dost příjemnější a navíc se často trefí do “zlaté hodinky” kdy bude nejhezčí světlo. Proto si nejprve všímejte, v kolik hodin se většina rybářů vrací a pak si některý další den vyhraďte 2-3 hodiny času pro sebe a běžte fotit. Z mé zkušenosti je větší šance stihnout vracející se rybáře během zlaté hodinky až v září nebo naopak na konci jara, kdy slunce nezapadá až tak pozdě.

První fotografie vznikla právě ve zlaté hodince, kdy slunce už bylo téměř nad obzorem. Díky tomu je na snímku krásné žluté světlo a tváře rybářů jsou osvíceny z boku. Fotografii jsem vyfotil Nikonem D7100 s objektivem nastaveným na 105 mm, clonou: ƒ/8, časem 1/200 s a ISO 200. Snímek vznikl v roce 2017 v městečku Jezera na ostrově Murter v Chorvatsku.

Druhý snímek je o dost starší. Vznikl v roce 2014 u městečka Sveti Filip i Jakov v Chorvatsku. Fotil jsem fotoaparátem Olympus XZ-2 a dnes bych určitě zvolil lepší kompozici. Například bóje by mohla být na jedné straně a loď na druhé.

Dva rybáři na loďi v Chorvatsku
Dva rybáři na loďi v Chorvatsku – Vesnice Jezera, ostrov Murter
Rybářská loď v Chorvatsku
Rybářská loď v Chorvatsku

Níže vidíte další dvě fotografie lodí z nichž ta první je z Chorvatska a je vytvořena technikou HDR (high dynamic range). Fotoaparát Nikon D7100, Clona: ƒ/9, Ohnisková vzdálenost: 18mm, ISO: 100, Rychlost závěrky: 1/200 s.

Další fotka – staré rybářské pramice – sice není vyfocena u moře ale mohla by být 🙂 Ve skutečnosti jsem ji vyfotil v Praze na Výtoni. Vyfoceno fotoaparátem Olympus XZ-2, Clona: ƒ/2.3, Kompenzace expozice: -7/10EV, Ohnisko: 15.4mm, ISO: 100, Rychlost závěrky: 1/200s.

Klasické chorvatské loďky na moři - HDR fotografie
Klasické chorvatské loďky na moři – HDR fotografie
Oprýskané barevné rybářské pramice
Oprýskané barevné rybářské pramice

Luxusní lodě v marinách

Krásné jsou ale nejen staré dřevěné lodě. Skvělé fotky můžete pořídit i když se na večer vydáte do mariny s luxusními jachtami. Tyto mariny bývají často neveřejné ale když se budete tvářit dostatečně nenápadně a suverénně, v pohodě dovnitř projdete 🙂

Všechny tři fotografie níže jsem vyfotil Olympusem XZ-2 v marině Gouvia na Korfu v roce 2015.

Fotografie jachty při západu slunce
Fotografie jachty při západu slunce
Moderní katamarán v marině
Moderní katamarán v marině
Jachta v přístavu
Jachta v přístavu

Fotíme detaily lodí

Další co můžete fotit u moře jsou nejrůznější detaily lodí. Stačí se jít večer nebo brzy ráno projít po městském molu třeba v Chorvatsku a když se budete pozorně dívat, objevíte mnoho krásných detailů. Doporučuji se dívat po starých dřevěných lodích s výraznou texturou dřeva. Následující dvě fotografie jsem vyfotil u městského mola na ostrově Murter. Jde o jednu a tu samou dřevěnou loď vyfocenou dvěma různými způsoby.

Třetí fotka je ze stejného přístavu a líbí se mi na ní hlavně barevný kontrast dřeva osvíceného večerním sluncem s modrým mořem v pozadí.

Modrobílá loď v přístavu Murter
Modrobílá loď v přístavu na ostrově Murter. NIKON D7100, Clona: ƒ/7.1, Ohnisková vzdálenost: 80mm, Rychlost závěrky: 1/250s, ISO: 100.
Textura dřeva na staré lodi v Chorvatsku.
Ta stejná loď ještě více zlbízka – textura dřeva na staré lodi v Chorvatsku. NIKON D7100, Clona: ƒ/10, Ohnisková vzdálenost: 62mm, Rychlost závěrky: 1/200s, ISO: 100.
Detail lodi ve zlaté hodince
Detail lodi při zlaté hodince. NIKON D7100, Clona: ƒ/5.6, Ohnisková vzdálenost: 92mm, Rychlost závěrky: 1/800s, ISO: 100.

Lodní lana jsou dalším skvělým námětem na focení u moře. Je docela zajímavé sledovat, jak skladují lana rybáři a jak jachtaři. Předpokládám, že rybáři nemají příliš času na takové věci, jako je stáčení lana do spirály a tak jsou lana na jejich lodí pohozena jen tak. Pro fotografa jsou každopádně zajímavé obě varianty. Opět doporučuji vyrazit fotit během zlaté hodinky a využít tak stínů, které večerní/ranní slunce vytváří. Obě následující fotografie jsem vyfotil na ostrově Murter v Chorvatsku.

Lodní lano stočené do spirály
Lodní lano stočené do spirály. NIKON D7100, Clona: ƒ/5.6, Ohnisko: 105mm, ISO: 100, Závěrka: 1/160 s.
Lano na staré dřevěné lodi
Lano na staré dřevěné lodi v Chorvatsku. NIKON D7100, Clona: ƒ/8, Ohnisko: 105mm, ISO: 100, Závěrka: 1/200 s.

Poslední dvě fotografie z kategorie “detaily” nevznikly u moře ale v Česku. Fotografie dřevěného kormidla je z lodi “Barka” mého táty, kterou můžete vidět v přístavu pod Vyšehradem v Praze. Fotku záchranného kruhu jsem zase vyfotil v Orlických horách u bazénu 🙂

Dřevěné kormidlo
Dřevěné kormidlo. NIKON D7100, Clona: ƒ/2, Ohnisková vzdálenost: 35mm, Závěrka: 1/50s, ISO: 200.
Záchranný kruh
Záchranný kruh. NIKON D7100, Clona: ƒ/5, Rychlost závěrky: 1/1250s, Kompenzace expozice: +2/6EV, Ohnisková vzdálenost: 70mm, ISO: 100.

Fotíme detaily u moře

Fotky nejrůznějších detailů hezky doplní vaše fotografie z dovolené u moře. Detaily a různé “close-up” fotky navíc můžete fotit během celého dne, třeba i kolem poledne, což je doba pro běžné focení většinou nevhodná. V tuto dobu je ale vhodnější fotit detaily třeba ve stínu stromu nebo pod slunečníkem. 

Detaily můžete fotit prakticky kdekoliv – na pláži, ve městě, na zahradě. Pro inspiraci jsem vybral několik svých fotek.

Na první z nich je růžový nafukovací plameňák v bazénu vyfocený zblízka tak, abych docílil zajímavější a ne tak běžné fotky. Další je pivní zátka od chorvatského piva Karlovačko pohozená na cestě u pláže. Všimněte si, že je zátka na fotce umístěna podle pravidel zlatého řezu a také toho, že i když jde o celkem minimalistickou fotku, je na první pohled zřejmé, odkud fotka pochází. Třetí fotku jsem vyfotil na zahradě našeho bungalovu na ostrově Murter v Chorvatsku. Po dešti byla zahrada plná šneků, tohohle jsem vyfotil na stole před snídaní 🙂

Detailní fotografie nafukovacího plameňáka
Detailní fotografie nafukovacího plameňáka v bazénu.
Pivní zátka na pláži v Chorvatsku
Pivní zátka na pláži v Chorvatsku. NIKON D7100, Clona: ƒ/5.6, Ohnisková vzdálenost: 105mm, Rychlost závěrky: 1/640s, ISO: 100.
Šnek z blízka v Chorvatsku
Šnek z blízka v Chorvatsku. NIKON D7100, Clona: ƒ/5.6, Ohnisková vzdálenost: 105mm, Rychlost závěrky: 1/320, ISO: 100.

Na dalších dvou “close-up” fotkách jsou mé děti. Na první syn ukazuje mořského ježka, kterého jsem vylovil z moře. Hned po vyfocení jsme ho zase pustili 🙂 Na druhé si má nejmladší dcera hraje s mušličkami a šiškami.

Mořský ježek v rukou dítěte
Mořský ježek v rukou dítěte. NIKON D7100, Clona: ƒ/11, Ohnisko: 62mm, Čas 1/250s, ISO: 100.
Holčička si hraje s mořskými mušličkami
Holčička si hraje s mořskými mušličkami. NIKON D7100, Clona: ƒ/1.8, Ohnisko: 35mm, Rychlost závěrky: 1/250s, ISO: 100.

Město a architektura

Další, co většina z nás fotí na dovolené u moře je určitě architektura. Malebné uličky starých měst, historické budovy a další výjevy z městského života. Na focení města je nejlepší vyrazit brzy ráno, kdy jsou ulice téměř prázdné a hezké je i ranní světlo. V pozdějších hodinách už bývají ulice plné turistů a tak nezbývá, než je zahrnout do fotografie (což nemusí být na škodu, pokud jde o záměr) nebo fotoaparát namířit trochu výše nad hlavy turistů. Pomůže také vyrazit do vedlejších uliček protože turisté se často drží jen několika hlavních tras.

Fotografie k této části článku jsem rozdělil do dvou kategorií. Tou první jsou mé oblíbené městské detaily a městská zátiší, druhou jsou panoramata přímořských měst.

Městské detaily a zátiší

Staré natřené horské kolo jako dekorace na ulici
Staré natřené horské kolo jako dekorace na ulici. NIKON D7100, Clona: ƒ/5.6, Ohnisko: 18mm, ISO: 100, Rychlost závěrky: 1/200s.
Oprýskaná modrá fasáda starého chorvatského domu
Oprýskaná modrá fasáda starého chorvatského domu. NIKON D7100, Clona ƒ/4.5, Ohnisková vzdálenost: 21mm, ISO: 1600, Rychlost závěrky: 1/40.
Pouliční kavárna
Pouliční kavárna.
Židle se srdcem v pouliční kavárně
Židle se srdcem v pouliční kavárně. NIKON D7100, Clona: ƒ/5.6, Ohnisko: 105mm, ISO: 250, Rychlost závěrky: 1/640s.

Města a panoramata u moře

Městské zátiší ve městě Trogir v Chorvatsku
Městské zátiší ve městě Trogir v Chorvatsku. NIKON D7100, Clona: ƒ/7.1, Ohnisko: 18mm, ISO: 400, Čas: 1/200s.
Domy v chorvatském městě Jezera na ostrově Murter
Domy v chorvatském městě Jezera na ostrově Murter. NIKON D7100, Clona: ƒ/11, Ohnisko: 58mm, ISO: 100, Čas: 1/200s.
Panorama s mořem, lodí a městem Šibenik v pozadí
Panorama s mořem, lodí a městem Šibenik v pozadí. NIKON D7100, Clona ƒ/13, Ohnisko: 18mm, ISO: 100, Čas: 1/200s.

Fotíme západy slunce u moře

Fotit západ slunce u moře je kýč. Přesto mu ale málokdo z nás odolá 🙂 Když západ slunce fotíte, zkuste s ním zachytit i něco v popředí, třeba strom, loď, lidi, molo apod. Samotné moře, nebe a zapadající slunce totiž vypadá nádherně v realitě ale na fotografii už je to tolik okoukané téma, že z toho většinou vznikne nudná fotka.

Na první fotografii je západ slunce nad mořem doplněný siluetou stromu. Není to sice nijak zvlášť hezká fotka, ale je to lepší než západ slunce jen tak. Druhá fotka už je myslím zajímavější. Vyfotil jsem ji při večerní procházce po pláži v Chorvatsku, kde si skupinka lidí užívala poslední paprsky slunce.

Západ slunce nad mořem se stromem v popředí.
Západ slunce nad mořem se stromem v popředí. NIKON D7100, Clona ƒ/5.3, Ohnisko: 62mm, ISO: 100, Čas: 1/400s.
Západ slunce a siluety lidí hrajících si v moři.
Západ slunce a siluety lidí hrajících si v moři. Olympus XZ-2, Clona: ƒ/2.5, Ohnisko: 24mm, ISO: 100, Čas: 1/2000s.

Fotíme jídlo a pití

Focení jídla není zrovna mou nejoblíbenější činností. Moc mě to nebaví a navíc si u toho připadám hloupě. Pokud to máte podobně, můžete se focení jídla na dovolené věnovat v soukromí, třeba při grilování apod. Pro toho, kdo má focení jídla rád, je ale dovolená u moře skvělou příležitostí si tento fotografický žánr pořádně vyzkoušet.

Kromě focení přímořské kuchyně se můžete zaměřit i na jiné pochutiny, třeba kávu, zmrzlinu a podobně. Jídlo je nejlepší fotit buďto přibližně z takového úhlu, jako ho vidíte, když jíte, nebo naopak z nezvyklého pohledu přímo z vrchu.

Žena se zmrzlinou
Žena se zmrzlinou. I zmrzlina je jídlo a taky zajímavý námět na focení. Olympus XZ-2, Clona: ƒ/2.5, Ohnisko: 24mm, ISO: 100, Čas: 1/640s.
Salát vyfocený z vrchu.
Salát vyfocený z vrchu. NIKON D7100, Clona: ƒ/1.8, Ohnisko: 35mm, ISO: 100, Čas: 1/640s.
Šálek kávy na dřevěném stole vyfocený z vrchu.
Šálek kávy na dřevěném stole vyfocený z vrchu. NIKON D7100, Clona ƒ/4.5, Ohnisko: 40mm, ISO: 100, Čas: 1/200s.
Salát vyfocený ze standardního úhlu.
A ten stejný salát vyfocený ze standardního úhlu pro focení jídla. NIKON D7100, Clona: ƒ/2, Ohnisko: 35mm, ISO: 100, Čas: 1/250s.

Fotíme pod vodou

Poslední téma pro focení u moře je něco, s čím zatím nemám žádné zkušenosti. Focení pod vodou je v dnešní době, hlavně díky poměrně levným akčním kamerám nebo voděodolným kompaktům velice jednoduché a dostupné. Kdo chce investovat více, může si koupit podvodní pouzdro na zrcadlovku a další vybavení, třeba podvodní blesk.

Jak jsem psal, s focením pod vodou nemám zkušenosti, proto následující ilustrační fotografie nejsou narozdíl od ostatních v článku moje, ale použil jsem fotografie ze serveru Pexels.

Focení pod vodou u moře
Focení pod vodou u moře. Lars H Knudsen/Pexels.
Focení v moři s akční kamerou
Focení v moři s akční kamerou. John Cahil Rom/Pexels.

Tak, to je vše. Pokud vás článek zaujal nebo máte další tipy, které by se lidem mohli hodit, budu rád, když napíšete do komentářů.

[Total: 1 Average: 5]

Diskuze

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Rolovat nahoru